Reiser, land og kulturer

På denne siden vil jeg skrive om reiseopplevelser, reisehåndbøker, litteratur der handlingen foregår på reisestedet , og vise til lokale forfattere der det er aktuelt. Jeg vil legge inn bilder og videoklipp.

Lørdag 14.mars

Jeg anbefaler å ta bussen til Las Palmas. Turen tar en time og koster 6,80 euro pr voksen en vei til endestasjonen Santa Catalina. Det ligger rett ved kjøpesenteret El Muelle, og havna der cruiseskipene legger til. Det er også bare 500 meter til den kjente Las Canteras stranden, som skal være en av de beste bystrendene i verden.

Det så ut til å en varm og solfylte dag, da vi gikk fra hotellet til bussholdeplassen. Ikke en sky å se! Da vi nærmet oss Telde så vi skyfronten i retning Las Palmas. Det viste seg og være 18 grader, overskyet og vind. Forholdsvis kjølig med andre ord. Vi måtte bare komme oss inn på kjøpesenteret og kjøpe oss tykkere gensere. Litt uvant å fryse i "syden", men så skal visst dette ha vært den kaldeste vinteren siden 1998!

Vi hadde pakket mat og badetøy i sekken, men strandlinja var det som fristet minst akkurat da!! Vi ble derfor enige om å ta sightseeing bussen, for å få litt oversikt over byen, og finne ut hva vi ville gjøre, da mine sol, bad og piknik- planer gikk i vasken. Bussen var dyr, 18 euro pr voksen. Stiv pris selvom den var gyldig i 24 timer. Det stod i brosjyren vi fikk at billetten også kunne brukes på bussen tilbake til Maspalomas, og da var jo prisen fin likevel. Da vi skulle ta bussen tilbake til Maspalomas ble billetten avvist av sjåføren, bare skryt om gratis tur hjem! Ble lurt der altså! Likevel synes jeg det var lurt å ta sightseeingbussen, for da ble vi presentert for de mest interessante stedene i Las Palmas.

Jeg frøs på bussen, derfor ble det med vandring på shoppingsenter og sightseeing denne gangen. Noen tips rikere og flere tanker om hva vi kan finne på i Las Palmas neste gang. Dessuten en påminnelse om de store temperatur og vær forskjellene det tross alt sr her på denne lille, men spennende øya.
Lærdom; ta alltid med ekstra klær på tur!

fredag 13.mars

Strandag .
Tok taxi til Maspalomas stranda. Det har blåst mye her nede så jeg var spenst på
om det var høye bølger. Vi kjøpte hver vår kuleis og en vindskjerm på kjøpesenteret ved fyrtårnet, før vi begynte vandringen langs stranda. Det var gult flagg, men bølgehøyden var langt fra avskrekkende.  Jeg måtte virkelig stålsette meg. Vannet var merkbart kjøligere nå enn det var i oktober, rundt 18 grader
tenker jeg. Det minnet nemlig veldig på vanntemperaturen hjemme en gjennomsnittlig god norsk sommer! Sola derimot steika godt på bleik hud, så høy solfaktor var et must.

Vi hadde tatt med oss brød og pålegg i strandbagen. Det er kort avstand mellom strandkioskene, men maten er ikke god. Pølsene er vasne og smakløse. Baguettene er seige, og langt ifra innbydende, men er du sulten nok, glir det ned. Drikkevarene er bra og ølen er iskald og god.

Vi har et stramt reisebudsjett og ønsker å bruke mest mulig på shopping og aktiviteter. Derfor tok vi taxi til Lidl, et prisparadis for en nordmann! Der var det også er godt utvalg med ferske bakevarer og brød. Vi kjøpte også med noen middager. Styr unna hotellets minimarked, der prisene er kunstig høye, omtrent som hjemme. Har du råd til å benytte deg av det, er det enkelt, og utvalget bra. Der får du også kjøpt tyske, engelske og norske aviser.

Tilbake på hotellet, hadde jeg planer om å ta en tur til tivoli, men min kjære var ikke i form så da var det best å ta en rolig kveld på hotellet. Vi har flere dager foran oss, og i morgen skal vi ta bussen til Las Palmas.

Torsdag 12.mars.

Jeg var ikke hjemme fra jobben før kl22.30,og konkluderte derfor med at det ikke var noen vits i å
legge seg, da vi skulle reise hjemme fra allerede kl 03.30 neste morgen. Det ble litt skumring på sofaen etter at jeg hadde gjort alt klart for avreise.

morgenstemning  på Gardermoen!

Flyturen  gikk greit, endel turbulens var det, men jeg var så trøtt at det ikke plaget meg nevneverdig. Jeg hadde håpet å bruke store deler av turen på å lese "Svik". sånn ble det ikke. Øyelokka var som sandpapir, og da 4 sider var lest måtte jeg bare gi opp.

Det var strålende solskinn og 22 grader i Las Palmas. Vi reiste med Ving og hadde bestilt
busstransport til og fra hotellet. Noe venting på bussen ble det, før alle var ombord, informasjon fra
reiseleder avholdt, og siste etappe til Del Ingles og Maspalomas endelig startet.

Jeg anbefaler å bestille transport på forhånd, selvom det betyr noe mer venting. Du blir kjørt helt frem til og hentet igjen rett utenfor hotellet. Taxi blir et mye dyrere alternativ mellom Las Palmas og Del Ingles. Det går busser, men det kan være vanskelig å finne frem til rett buss når du ikke er godt kjent,
dessuten kan du risikere å måtte gå et stykke fra bussholdeplassen til hotellet.

Denne gangen hadde vi valgt Parque Golf hotell. Koselige bungalower bygget i sirkel rundt bassengområdet, hvor det også er et minimarked og en strandbar. leilighetene bærer preg av å være
nedslitte, men inneholder alt en trenger av kjøkkenutstyr, kaffetrakter og brødrister. Dessuten er det en trivelig terrasse på utsiden, delvis skjermet for innsyn, med bord og stoler.

Etter å ha slapphet av på hotellet litt, gikk vi til Del Ingles. Vi besøkte et par utsiktspunkter, før vi tok turen til Cita senteret, som er kjent for å ha mange spise- og utesteder for tyskere. Og for dem som er interessert i sånt, i kjelleren er det flere sexklubber. Del Ingles er kjent for å være spesielt liberalt området hvor alle vil fle seg velkommen uansett seksuell legning, nasjonalitet eller preferanser.

Vi var slitne og faktisk litt frysne etter den lange reisen så vi fant et greit spisested, pizzeria, som lå skjermet til i første etasje. Maten var helt grei, men var langt fra noen smaksopplevelse.

Vi stoppet med noen varer fra Spar og tok en taxi tilbake tilbake til hotellet. Før vi la oss, kosa vi oss med litt snacks og drikke. Vi lot oss friste av TVn med myntinnkast. 1,5 euro for 1t men vi fikk bare
se i 30 min. Spanske og tyske kanaler og kun en engelsk (Sky News),- skuffende. Vi kommer ikke til
å bruke mer penger på Tv, men det er jo heller ikke derfor vi er her. Nå er vi klare for å nyte dag 2
😄😄😄❤️

Bilder fra dag 1;

Tilbake til Gran Canaria (12.-19.mars 2015)

I morgen reiser jeg og Trond til Maspalomas. Det er nå 4. gangen vi reiser dit. Første gangen var bryllupsreisen vår, og siden har vi gledet oss like mye før hver avreise. 350.000 nordmenn reiser hvert år på ferie til Gran Canaria for en lengre eller kortere periode.

Øya blir også kalt for verden i miniatyr, fordi det på den lille øya faktisk er flere ulike klimasoner, med ørkenlandskap i sør, og med frodig, svalere klima i nord. Mange nordmenn har bosatt seg der nede, og fjellene er populære turområder. Noen populære utfartsområder har til og med fått norske navn.

I Augineguin er det en norsk skole og sjømannskirke. Pourto Rico er også et sted med mange nordmenn, med noen norske butikker og utesteder der nordmenn samles.

Del Ingles er partybyen i sør, med utallige puber, barer og nattklubber. Jumbosenteret er et stort og kjent kjøpesenter, men vær oppmerksom på at prisene er  mye høyere her enn andre steder, for det er flere store og små kjøpesentre i området og prisene varierer mye.

Det er billig å reise med taxi og buss. Jeg anbefaler å ta en dagstur til Las Palmas. Reis med bussen helt til siste stoppested. Det ligger nemlig like ved et stort kjøpesenter, og bare 500 meter fra en populær og kjent sandstrand.

Bøker der hele eller deler av handlingen foregår på Gran Canaria