fredag 6. juni 2014

Utskjelt, omdiskutert, men meget populær!!

Kiosklitteratur.

 

Du ser dem overalt der magasiner og ukeblader selges, den utskjelte kiosklitteraturen, også kalt triviallitteratur;
"Til triviallitteraturen hører f.eks. ukeblader, tegneserier, kriminal- og krigsromaner, cowboybøker, spionromaner, legeromaner og andre masseproduserte underholdningstekster. Triviallitteraturen kan også defineres som den skjønnlitteraturen som er blitt vist liten eller ingen oppmerksomhet av den tradisjonelle litteraturforskning, som har vært opptatt av en mer høyverdig, lødig litteratur. I forhold til «kvalitetslitteraturen» beskrives triviallitteraturen oftest som en urealistisk, sjablongaktig, formelstyrt litteratur, som støtter eller skaper falsk bevissthet og forventning hos leserne. Den lever opp til de fleste mytene i et gitt samfunn, og virker oftest systembekreftende." (http://snl.no/triviallitteratur
Javel, men det viktigste er vel at folk leser bøker? Vi lever i en travel hverdag med mye stress og forventningspress. Jeg er overbevist om at lesing har god effekt på helsa, selvom den ikke er så høyverdig og intellektuell. Selv leser jeg ulike sjangre etter hvilken stemning jeg er i, også såkalt kvalitetslitteratur. Uavhengig av hva jeg leser, merker jeg at både stressnivå og pulsen senkes ganske raskt etter at jeg har begynt å lese. Jeg lever meg i det jeg leser, og stenger av alle bekymrende tanker, støy og mas. Å lese bøker er min hobby og lidenskap, og ha en interesse eller aktivitet på fritiden, betyr god livskvalitet for mange. Og det er viktig! Og dessuten, når det gjelder valg av litteratur;






"Kvinner som leser kiosklitteratur leser mer enn kvinner som leser bibliotekbøker, viser en norsk studie" (http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1187871415.22)
 
Min konklusjon og gode råd er; "les kiosklitteratur med god samvittighet! "

Fokuset på kiosklitteratur har gjort meg nyskjerrig. For første gang prøver jeg meg på en romanserie fra Norske Serier: 
"Kaperens datter" av Berit Elisabeth Sandviken 
 Jeg har lest første bok i serien; Kaperens datter, og liker det jeg har lest så langt. Prøv deg på en romanserie du også! Forbuden frukt smaker best ;-) !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar